Saturday, October 16, 2010

KUTIP2 PENGALAMAN =D

Ini merupakan pengalaman pertama yang saya dapat masa awal2 sampai kat sini . Masa tu Maghrib kat NRI Ladies Hostel . Untuk tepat dalam bilik saya… hehehe =)Saya dengar satu alunan yang selalu saya dengar.. tapi kurang jelas… sayup2 ja.. entah kenapa saya rasa macam nak “confirm”kan apa suara tu . pelahan-lahan , kaki membawa jasad saya ke tepi tingkap . Sliding door saya tolak ke kanan .Langit jingga , angin dingin mencelah masuk tanpa izin. Sejuk . Pada saat itu , hati saya tersentuh . saya tak tahu kenapa. Saya selalu dengar alunan tu . Tapi kenapa kali ni terasa lain macam ??? Syahdu . Sebak. Syukur. Itu yang mampu saya kata . Azan pertama saya di India . Mungkin masa di Negara sendiri , saya tak terasa . tapi di Negara org yang majoriti bukan beragama Islam ,azan tersebut telah menyentuh hati saya . perasaan tu timbul cam tu ja.. Saya nak terang pun x tau cm na… tapi yang pastinya , saya bersyukur sbb diberi peluang utk merasai perasaan yang begitu unik . Alhamdullillah =)


Bila di Negara org , kita lagi sedar dan menghargai status agama kita yang telah termaktub dalam kad pengenalan . Walaupun ada yang anggap bnd ni mcm biasa , tapi cubalah berada di tempat yang kurang manusia beragama Islam. Yang punya agama sendiri . Yang punya Tuhan-tuhan sendiri . Yang punya budaya serba berbeza tapi sangat menarik. Pasti . akan rasa benda yang sama .


Saya tahu. Saya bukan baik mana pun ( mengaku akhirnya ,kat “public’ plak tu .. hahaha ) tapi itulah sebenar-benarnya yang saya rasai masa azan berkumandang . bila kita selalu dengar , kita buat2 tak kisah . Kadang2 tak mau dengar pun. Kadang2 tukar “channel” ( saya pun penah buat …hehehe ) masa ada azan dalam tv . Kat india ni ada ke mcm kat msia??? TAK ADA .. Langsung x ada !!! Cuma mengharapkan azan dr masjid je…Yang ada, cuma cerita Hindustan yang x ada “subtitle” . hahaha… nak tgk “news” pun mcm once in a blue moon . adoi!!! Hihihihi…

 *one of the hottest film in India but dun hv chance 2 watch it plus no subtitle

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...