Sunday, October 26, 2014

Cinta Tanpa Syarat

Assalamualaikum ...

Semua ada mak ayah kan ? Sebab tanpa salah satu mustahillah , hang akan lahir kat dunia ni kan ( special case untuk case nabi Isa A.S ) ? Betoi dak ?

We LOVE them ... Right ?

DO WE ???




Parents aku masa depa kahwin  ( 1990 )



Aku tak pernah doubt kasih sayang mak dan ayah aku . Mugkin depa tak mampu nak bagi segala kesenangan duniawi . Tapi bagi aku , kehadiran depa dalam hidup aku sudah lebih dari memadai . Alhamdulillah .

Tapi , macam mana dengan kasih sayang kita kat depa ?

Kalau aku tanya sorang-sorang ... mesti cakap ..

" Gila tak sayang depa ?"

Betul .

Kita semua sayang mak pak kita . Tapi sejauh mana kita ambil berat pasal depa ? Berapa kerap kita call depa tanya habaq ? Tanya mak ayah sihat ? Makan dah ka ? Mak ayah macam mana ok dak hari ni ? Adik-adik kat rumah macam mana ? Buat perangai dak kat rumah ?

Pernah tak tengok balik gambaq-gambaq lama . Dan cuba untuk bandingkan wajah depa yang semakin tua ? Pernah ?

Entah lah ... Aku kadang-kadang sibuk tak pun pura-pura sibuk dengan urusan belajar .Kadang-kadang terlupa yang mak ayah kita semakin tua . Emosi depa pun mudah terhiris dengan tindak-tanduk kita . Hmmm... Even a small thing for us , can make them cry . A lot . 

Jadi , sebagai anak ...

Sebelum terlambat ... Buatlah baik selalu . Tanya khabar . Doakan mereka . Ringankan beban mereka . Jaga emosi mereka seperti mana mereka menjaga kita sewaktu kecil .. Kita menangis merekalah jualah yang memujuk kita . Bila usia mereka sudah lanjut , tugas itulah kita yang galas .

Jadikan kita sebagai bekalan mereka di akhirat kelak kerana anak yang soleh dan solehah itu lah saham mereka :)



Rinduuunyaaaa.... ( 2014 )

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...