Saturday, January 29, 2011

BILA KITA DIMAMAH USIA


Sudah terang lagi bersuluh… mesti anda dapat meneka  apa yang saya bakal akan merapu sebentar sahaja lagi… (x tahu jugak pun x apa … meh nak bagi tahu…. Nie nak merapu pasal orang-orang tua )hehehe....

aji ( nenek in kannada) was a scientist...peewiit =D

Cam nie lah… saya dan beberapa rakan-rakan saya yang lain telah di tugaskan untuk membuat khidmat masyarakat kat sini ( yinnndia)… hehehe…. Ok.. Zaaaaaap!!!! Satu halilintar telah datang ke kepala otak saya…
                                    MASALAH!!!!!! 
Bukan sebab nak pergi tempat tu tapi masalah komunikasi…. Saya nie solpa2 kannada je tahu…. Hehehe… ( solpa2=sikit2) … 
                      PROBLEMOOOO!!!!
....  Tapi alhamdullillah ada gak faci aka translator yang nak tolong kitaorang…. Mula2 tu kita orang kena pi rumah HiV … semua pakat risau sebab takut kena hepatitis B ( termasuklah saya … hehehe ) sebab masing2 x de imunisasi terhadap hepatitis B …. Hehehe….  Masa hari kena buat presentation… tiba2… ( buat suspens skit )…. 

Tukar pulak tempat ke rumah orang- orang tua…. Oooookkkk…. Kita orang lagi la pening …. Sebab… mestilah da ready physical dan mental nak gi rumah Hiv tu… tup tup tup kena pi rumah orang-orang tua… Fening ana tau… Sabar je lah waktu tu….

Maka kumpulan 3 ini pun berangkatlah ke sana… secara jujur… saya sedikit kecewa sebab ditukarkan pada saat2 akhir… ( SEDIH SGT!!!!)… hancoq habeh semua plan yang hari tu… Nama tempat tu Gharkul … seriously… tempat dia cam sedih la sikit… ( but wat u expect from india ??? lol !!! ) ok… kita orang pun membuka langkah berbicara dengan nenek2 kat situ ( of course with the help of our translators )… hehehe…

Waktulah lah hati ini terdetik… sedih… sayu… aku menangis di dalam hati… mendengar cerita2 mereka… (even Dr. Wantamutte also cried ok )…. Anak2 mereka merupakan “somebody”… maksud saya doctor dan jurutera di luar Negara….. ada yang menangis… ada yang cakap cam ni “mak cik da bagi semuanya… pendidikan dan kasih sayang… tapi apa yang mak cik dapat sebagai balasan ??? tinggalkan mak cik kat rumah orang-oarang tua ??? mak cik sedih punya anak macam tu …. Bagi mak cik , anak mak cik da mati” ( sekali dengar macam ayat drama swasta… tapi ini bukan tipu punya tau )

Sedihkan ???? sanggup mereka buat mak dan ayah mereka macam tu ( minta2 dijauhkan aku buat sebegitu rupa )… selalunya kita tengok kat tv… insaf kejap je…. Pastu wat x tahu je…. Tapi bila da tengok depan mata… barulah kesedaran tu tersemat di hati …. ( bagus3x!!! ) hehehe….


Ya Allah… Kau jadikanlah aku anak yang mengenang budi  dan jasa ibu bapa ku !!!! Janganlah Kau datangkan sifat bongkak dan bangga diri kepada ku… sungguh ibu bapaku sudah banyak berjasa kepadaku… kerana Engkau dan merekalah aku disini… jangan lah Engkau biarkan aku menzalimi diri sendiri dan kedua orang tua ku…. Amin…..




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...