Friday, December 9, 2011

Bila yang ASING bertemu yang ASING


Assalamualaikum... Baiklah... sebulan +++ yang lepas , saya dan roommate saya telah ber-shopping di Maruthi galli ( pejam mata boleh kata ala-ala bazaar arau yang dulu-dulu tu... hehehe ) boleh imagine ??

Lepas tu , masuk la sebuah kedai ni. Nama dia PRETTY WOMEN.. wooaah!! Nama bukan main kan... hehehe... masuk-masuk ja kan terus tauke kedai tu cakap “assalamualaikum” . TERKEJUT MAK!!! Hahaha... sebabnya jarang kedai kat maruthi ni org Islam yang punya.. kalau kat Bhendi bazaar ( kawasan orang Islam ) tu biasalah... Kami berdua pun jawab la salam tu...

Setelah selesai kami menjawab salam tersebut , pakcik tu pun terus tanya kami yang kami ni da makan tengah hari ke tak ? Kami dengan selamba dan jujur gila , cakap tak la... pastu pak cik tu apa lagi , let’s join me for lunch...  panjang lebar aku nak cite pakai ayat karangan nie.. meh kita guna stail drama sikit.. hehehe

Pak cik Javed : marilah makan sama-sama pak cik...
kami dua       : Errr.. tak pe la pak cik.. hehehe

Lepas ja kami cakap tak pe , dia diam sat sebab ada client yg lain dok tanya dia pasai kain2 kat situ. Kami pun dok melilau tengok kain2 kat situ.. cantik sangat2.. murah pulak tu... hehehe dah belikan satu kat mak.. hopefully , mak suka !!! hihihi... tengah2 belek baju...



LUKISAN YANG BURUK.. = ='





pak cik javed : nabi dulu2  kalau org ajak dia makan , dia tak tolak.. anak ni mesti kalau boleh  nak ikut sunnah nabi kan . ( sambil tersenyum)  lagipun saya da call bini saya bawak makanan lebih..  bolehla kita makan sama-sama . ( sambil senyum lagi )

Tak sampai hati la pula...

Kami dua       : baiklah pak cik .

dalam 20 min cam tu , bini dia pun sampai... which means makanan FREE pun sampai.. wooohooo!!! (wooops.. Alhamdulillah..hehehe )

Bini dia nama Aunty Goha.. banyak sembang dengan dia.. best sangat-sangat.. kalau nak cerita memang banyak la... maybe next time saya boleh cerita ..hehehe... tapi saya ingat pesan pak cik ni... kita sebagai orang islam seharusnya mengasihi antara satu sama lain walaupun kita berbeza budaya dan negara.. kalau saya sakit di negara dia , dia wajib bantu saya sebab kami dua ni orang islam.. begitu juga sebaliknya...

Banyak pengajaran yang saya timba dari pak cik ni. Ilmunya tentang islam sangat mendalam.. Ramai yang kita lihat sekarang tahu tentang islam . Orang bukan islam pun tahu tentang islam.. Tapi persoalannya sekarang berapa banyak yang faham dan praktikkan pasal islam dalam kehidupan seharian ? Kalau nak bandingkan saya dengan pak cik dan mak cik tu ..... memang la jauuuuuhhhhh sangat beza dia... saya rasa saya masih di takat tahu.. tahu pun sikit ja... dalam diam saya  menanam niat mahu cuba untuk memahami islam seperti mana pak cik tu faham.. kalau boleh lebih  lagi Alhamdulillah... moga2 Allah perkenankan doa saya =D

P/s : JOM JOM JOM pakat faham dan praktikkan cara hidup Islam =D

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...