Wednesday, December 21, 2011

CUIHHH... BERKIRA TAIK HIDUNG MASIN!!!


Assalamualaikum.... entry da macam tah apa-apa... menggunakan perkataan yang menjadi simbol kekotoran pula tu kan... hehehe... Kalau orang utara mesti selalu dengar perkataan tu kan kan kan .. sekurang-kurangnya sekali la dalam seumur hidup beliau... Jadi , aku mahu berkata-kata tentang berkira .

OK berkira . Sejak dua menjak ni ,aku secara tulus lagi jujur, agak berkira ( ok aku perasan... malu sedikit !!! ) Berkira kat sini bukan dalam erti kewangan tapi dalam erti pekerjaan.. Orang bagi kerja sikit ( walaupun tu memang kerja saya .. haish =.=’.. teruk teruk teruk ) ..da merungut macam-macam.. dan siap boleh kata lagi...


              “ Awat yang asyik-asyik aku ja kena buat.. Asyik-asyik dok suruh aku ja... Aku bukannya ketua.. Pasai apa semua nak bagi tau kat aku dan bagi semua kerja kat aku. Ingat aku robot ka ???”


Ayat tersebut telah bermain-main di fikiran aku . Banyak kali. Hmmm...  Mula-mula aku tak dapat nak berfikir dengan menggunakan logik akal.. Mungkin kemarahan + ketidak puasan hati mengawal diri.. Dan.. nah amik kau !!! sifat tak senang hati dan berkira mula menapak . ish ish ish!!!

Perkara ini berlarutan sampai 2-3 minggu.. Tertekan tu tak yah nak habaq la... boleh naik gila mak!!! Hahaha... baiklah.. Tapi entahlah... bila dok diam sat.. fikir-fikir balik... Aku rasa aku yang berkira sebenarnya. Dah memang kerja aku , so aku kena jalankan amanah tu kan... tak kan la nak biar macam tu ja kan... Amanah yang diberikan kena dilaksanakan dengan sebaik mungkin.. kerana orang yang tidak melaksanakan amanahnya akan tergolong dalam orang munafik.. nauzubillah.. takutnya...

Sifat berkira dalam melakukan kerja aku rasa lagi bahaya daripada sifat berkira ala-ala haji bakhil. SEBAB???... sebabnya dia boleh memberi kesan kepada benda lain. Sebagai contoh... bila time isyak , orang mula akan tercari-cari imam . Apa yang aku buat ? sebab aku berkira , yang kononnya sebab aku da pernah jadi imam , so aku pi dok belakang saf siap-siap. Hmm... benda ni ambil masa beberapa hari untuk aku sedar yang perbuatan aku ni sebenarnya tak munasabah sebab aku ada sifat berkira.. Maksud aku , aku mengundurkan diri ke belakang bukan atas niat nak orang lain belajar jadi imam so that boleh pimpin anak-anak bila suami tak dak , tapi sebab aku sendiri yang berkira.. Teruk kan ??? Jadi , sila jangan  tiru ok !!!

Hmmm.. sebagai solusinya .. aku wajib buang penyakit berkira dalam hati aku . supaya aku tak lagi berterusan berkelakuan yang tak logic dek akal..aku juga kena sentiasa revise balik hati aku camna ? tanya habaq dia tiap-tiap hari macam mana kan.. maybe kot aku lama tak menjenguk hati aku , so dia pun rebel la... jadi ... bila dah perasan ada sifat berkira dalam hati ,cepat-cepat betulkan sebelum ia melarat... hehehe.. wassalam ^_^


p/s : aku masih hairan sampai sekarang.. adakah benar taik hidung memang masin ?.. hahaha ^_^ peace !!!




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...