Wednesday, December 12, 2012

Pune ^_^


Assalamualaikum dan selamat hari baik semua ....

Ehem..


AIDS Ribbon 
Fitnessential.com



Selaku rakyat Malaysia , saya ingin menepati janji saya untuk menulis tentang trip saya ke Pune , Maharahtra , India .



NARI


Tujuan utama , kami ke sana ialah untuk melawat National AIDS Research Institute ( NARI ) bersempena dengan Hari AIDS sedunia . Wah ! sungguh rajin saya ke sana .. hahaha ( puji diri sendiri .. hehehe )

Abaikan part puji memuji . Seronok juga la pegi sana sebabnya dapat refresh ilmu yang sebulan lepas saya belajar which is under block Communicable disease . Salah satunya ialah HIV/AIDS . Selalu orang kita salah faham yang HIV tu penyakit . Salah ye kawan-kawan . HIV tu ialah sejenis virus yang boleh meyebabkan penyakit yang diberi nama AIDS .

HIV boleh berjangkit dengan cara melakukan seks dengan berbilang pasangan , homoseksual , sharing needles ( selalunya drugs abuser ) dan lain-lain lagi . Saya yakin ramai kawan saya kat sini tahu pasal benda ni . Tapi bagi yang baru tahu , ucapkan Alhamdulillah sebab dapat tambah ilmu baru , insya Allah .. hehehe .


Ibrah dari lawatan ni ialah Allah dah berfirman  sangat terang lagi bersuluh dalam al-Quran yakni:




“janganlah kamu mendekati zina"

Allah tak kata pun jangan buat zina tapi Allah kata jangan dekat sekali pun dengan zina . Sebab apa ye kawan-kawan ? Sebabnyaaa... Allah tu maha mengetahui side effects mengenai pendekatan diri pada perbuatan zina itu . Manusia itu kan mudah lupa . That’s why Allah peringatkan dalam Al-quran .
Orang yang terkena jangkitan HIV , akan mudah untuk mendapat penyakit yang lain sebabnya HIV ni dia punya feveret dekat sistem immunisasi kita . Bila imuniti badan kita rendah , macam –macam penyakit la kena seperti TB ( batuk kering ) , kanser seperti Kaposi’s Sarcoma , Aspergilosis , Candidiasis and the list goes on and on ...

“Bosan la hang ni nazira... cakap terms yang kami tak tau”

Saya tahu saya ada guna term medic sedikit ( ok fine banyak la juga ) . Tapi tak pa , jangan risau . Saya akan tunjuk gambar nye ... Sabaq sat nooo...



TB 



Kaposi sarcoma 
(wikipedia.com )


Candidiasis



Lagi satu... vaksin dan ubat untuk menyahkan virus ini dalam badan masih belum diketemu . Jadi , jangan  dok cuba nak try naaa... Prevention is better than cure..  ^_^ . 





jumpa nasi goorang kat sini ... phoenix mall ... Pune bandar tau ! ^_^



View from my room window .. Ni dekat Mahabaleshwar .. sejuuuk ^_^




Dekat Mahabaleshwar , boleh makan starwberi banyak-banyak tapi berbayarlah...huehuehue...


Sekian sahaja , sehingga berjumpa lagi di lain rancangan ... ( ok tah apa-apa ...hehe )

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...