Thursday, September 26, 2013

Aku | Makhluk Asing

Aku di bumi asing . Bukan tidak pernah kulihat wajah-wajah persis mereka . Sering kali . Namun ,bila aku tenggelam di lautan manusia yang majoritinya tidak terdapat di bumi selesaku ......  Aku berasa cukup terasing sekali .

Tahun demi tahun , kalender demi kalender , bertukar . Aku masih sama ... Padaku ... Tinggi tak berubah mungkin sedikit berisi . Cuaca barangkali penyebabnya .

Banyak yang aku belajar disini . Katanya , luas perjalanan , bergempal-gempal pengalaman . Gempal badan pun ia juga . hihihi.. Kenapa aku berbicara seperti ini .. Ahh.. biarlah..

Bumi selesa . Terlalu selesa . Sehingga lupa yang diri punya Pemerhati . Disini Pemerhati dari lahir yakni Allah s.w.t , kasih sama aku . Sebenarnya dari dulu lagi . Bedanya aku tersedar disini . Mereka ( rakyat jelata bumi asing ) ibarat cctv . Tidak kelihatan memandang , tetapi mengekori ‘gerak tapak’ tingkah laku daku . Ada yang berani meluncurkan kata-kata :

Scene 1

Misi : “Why you are wearing this ( referring to my scarf) when male doctor is there ?”
Aku  :“oh.. it’s my religion . My hair is just for my special ones . My family and husband” .. Gelak-gelak supaya tidaklah begitu serius perbualan terbabit .

Scene 2

Aku     : Insya Allah , sir .
Dr.      : Insya Allah . Meaning ?
Aku    : Ohh.. sir it’s God’s willing .
Dr.     : .... ( diam sebentar ) ... Before God wills , you have to will first .
Aku   : (angguk-angguk cara rakyat tempatan )

Scene 3

Aku               : It’s ok uncle . Next time I’ll join you . If I join you now , you don’t have food to eat .
Uncle Javed : Who give you food ?
Aku               : Allah ..
Uncle Javed : So why worry ?? ( sambil tersenyum)

Cukuplah sekadar 2-3 scenes yang mampu aku karang . Hidup bukan MESTI untuk mengarang setiap hal . Menangguk hikmah disebaliknya itu lebih diutamakan . Biarlah satu peristiwa yang berlaku , tetapi hikmahnya dibawa sampai mati . Jangan berbondong-bondong yang datang tetapi ianya ibarat angin yang berlalu pergi . Tak bernyawa rohmu bila tidak disandarkan pada Ilahi .


aliens yang paling comel di google 

gorillaartfare.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...