Saturday, May 28, 2011

Kerja oooo kerja ooo kerjalah….


Assalamualaikum.. huhuhu… da lama nak cakap tapi x tercakap… macam mana tu… hehehe… sibuk2… hehehehe.. saya suka 1 frasa yang di keluarkan daripada mulut kecil rakan saya yang berbunyi “dunia-dunia juga , akhirat jangan lupa…”… haaaa… mendalamkan maksud dia kan kan kan… ramai yang guna ayat ini sebagai ingatan… bagus!!! Tapi jangan dilupakan kedua2nya harus seimbang… sebagai contoh: dalam kesibukan membuat kerja kolej aka assignment  jangan lupa solat.. senangkan contoh tersebut ??? hehehe… baiklah..mukadimah da selesai…huhuhu…

Mari kita masuk ke isi yang sebenar… salah seorang rakan kolej saya pernah membuat 1 nota di facebook… secara jujurnya , saya tertarik dan nota tersebut memang menusuk ke jantung yang paling dalam… wahhhh!!! Syabas!!! Huhuhu…sebagai pelajar … apa tanggungjawab kita ? soalan ni budak darjah 1 pun tahu jawabkan… dah nama pelajar , jadi kerjanya belajarla kan kan kan.. x kan la nak tebar roti canai koooot… ok . tapi saya nak tanya… kenapa harus merungut ?????

                “Ko x pelah pandai, boleh la ko cakap macam tu kan….”

                “ko tau x penat giler…. Nak buat histo lagi , nak revise lagi , nak siapkan SGD lagi , minggu depan ada test lagi… da la topik CNS. Penat tau!!!!”

Banyak kali kan dengar ayat macam tu…. Hmmm… saya pun x nak la cakap lebih sebab diri sendiri pun buat macam tu… xpa2 mari kita muhasabah diri sendiri… huhuhu… Kita sebagai pelajar (tambah2 yang telah mendapat biasiswa duit rakyat) seharusnya menganggap semua bebanan kerja ini sebagai satu cabaran dalam menghadapi kehidupan yang mendatang… so called preparation … cuba pandang dari sudut positif… jangan asyik mengeluh… kalau asyik mengeluh dan membandingkan dengan tempat yang lain , sampai bila x kan selesai… sekurang2nya cuba untuk lakukan… jangan berhenti mencuba… bak kata P. Ramlee “COBAAAAAAN”…. Hehehe… buat sikit2..  tunjukkan ada rasa minat terhadap sesuatu… yang paling penting!!! Kalau da rasa x larat , penat tahap moksha… take a break… don’t force yourself too much…  Depress and fatigue are 2 different things . very! Y ??? hmmm … dengan ayat yang paling ringkas… bila letih , kita berehat.. tido kejap ke… minum2 ke… tapi bila sedih , tertekan ataupun mengalami kemurungan, mengadulah… kepada siapa ???? boyfriend/girlfriend ??? ikutlah pilihan masing2… hehehe… tapi bukankah lebih baik kita mengadu kepada Tuan kita ….kerana hanya Dia sahaja yang memahami dan dapat membantu kita… betul x ????

Jadi, janganlah asyik mengeluh… cuba bila dapat kerja cakap yesss!! ( ok , gila la tu kan…) ok2.. tukar… cubalah cakap aku akan try siapkan… haaa kan elok cam tu… hehehe...







HAVE A BREAK !!!!! 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...