Friday, March 23, 2012

Kaf Ba Ra Kaf Alif Ta Nun = ???





Assalamualaikum semua !!!!

Anda peminat slot drama-drama melayu kat TV3 ?? Kalau ya , mesti dah pernah dengaq kan ayat kat atas tu ? hehehe ^_^

Tu ayat mula-mula , mak kepada Muhammad adif , nak start bagi ceramah .. hahaha.. bila teringat zaman muda-muda dulu ( la ni pun  saya tak dak la tua mana aihhh..hehehe ) , rasa nak tergelak pun ada.. hehehe.. ok sila abaikan !

KEBERKATAN .

Berkat selalu dikaitkan dengan rezeki bukan ? Ayat-ayat common adalah seperti dibawah ini ^_~

“Huish.. hang... tak baik dok ambik duit tu ... hang tau dak tak berkat nanti”

Hmm... Kita lihat sekarang ni , ramai pelajar menuntut ilmu menggunakan duit biasiswa dan juga duit mak pak dia . betoi tak betoi ?? ( sila anggukkan kepala anda .. hehehe ) .

Kiranya kan ,itu bukan duit kita . Jadi , dimanakah keberkatan rezeki tersebut yang kerajaan , pihak swasta mahupun ibubapa bagi  , jika kita sebagai pelajar aka anak-anak selalu ponteng kelas dan tak serius dalam belajar ? ( saya mengaku saya pun buat juga ... selalu pulak tu...=.=’.. teruk-teruk !)

BOOOOO sama dia

Saya di sini bukan nak mengatakan yang saya perfect dalam soal kedatangan fizikal dan mental ( you got what i meant right ?? .. hehehe ) , tapi apa yang saya tulis just sebagai reminder for myself.

Suatu hari , saya dengar radio ( radio Malaysia punya ..hihi) . Ada caller tu cakap pasal keberkatan . DIa cakap , kerja dia memerlukan dia selalu outstation . Jadi , masa claim duit perjalanan tu , dia selalu akan claim lebih ( You don’t try naaa!!! ). Apa yang dia perasan ialah , memang dia banyak duit . Banyak sangat TAPI anak-anak dia selalu sakit dan rumah tangga dia selalu ada masalah. Bila dia fikir-fikir balik , baru dia tahu yang selama ni rezeki yang dia bagi kat anak beranak dia tak halal dan tak berkat .

Then , bila da abis dengar saya pun macam berfikir sedikit. Adakah berkat biasiswa yang aku gunakan selama ni ? Dah la dalam kelas dengaq tak dengaq ja .. Masa jawab periksa , asyik nganga ja.. lagha tak yah cakap la kan.. haish =.=’...

Jadi , cuba masukkan data anda dalam SPSS system anda  ( ape kau ingat statistic je ke yang ada SPSS system ??? hahaha ) . Analisa dan tengok result dia macam mana . Adakah betol kita gunakan ke jalan yang betol ataupun kita menggunakannya ke jalan yang sebaliknya ?

APAAA !!! Jalan yang sebaliknya ????? Tak pa aihhh.. jangan dok gelabah tak tentu hala... chill ! Reset balik diri . Then , cuba untuk menggunakan duit tu dengan niat untuk mencari keberkatan Allah. Insya Allah boleh ^_^ Jangan mudah berputus asa ea wahai diri dan sahabat-sahabat sekalian !!! Dan ingatlah , belajar pun merupakan satu jihad !!! mari sama-sama kita lawan perasaan malas tu !! huhuhu ^_^





taken from. : surah.my ^_~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...