Saturday, November 24, 2012

Karangan bentuk pendapat : Internet


Assalamualaikum dan selamat hari baik semua...

Maaf kerna tidak meng-update setelah sekian lama. Alasan ? Malas nak ulang ayat yang sama... huehue...

Internet.


internet di sisi google image :)


Kalau cakap pasal internet budak umur 4 tahun dah tahu buka komputer ( kesahihah maklumat diragui..hehehe) . Point-nya sekarang adalah memang zaman la ni memang boleh dikatakan hamba Allah dekat muka bumi ni tahu tata cara ( eeewaaah ! tata cara..hehe ) pengunaan internet . Sebab itu lah , ada prasa-prasa seperti :

“segala maklumat berada dihujung jari  anda”

“Hanya Click saja”


Dan sebagainya . Kenapa ? Sebab internet kan mudah . Cuma click . As simple as that .
Kalau saya cakap pasal pengaruh internet , ni dah boleh jadi format karangan SPM dah ni . Silap hari bulan budak-budak SPM guna penulisan maya saya sebagai contoh karangan ( berangan !) hahaha .

Tahu pasal Gaza ? Macam mana pula dengan Syria ? Dah lupa pasal rohingya ? Kemenangan rakyat Mesir ?




activists around the world for palestine community in FB :) semoga kebebasan milik mereka semua . Insya Allah . Amin . Pray for them :)



“Eh.. apa pulak kaitannya ?”

Sapa kata tak dak ? Ada aihh..

Sedar tak sedar pengaruh internet begitu besar dalam menyebarkan dakwah islamiah pada masa kini ( seyes macam karangan bentuk pendapat ..haha ) . Cuba kita bayangkan jika situasi sama berkalu pada 100 tahun yang lepas . Agak-agaknya kita yang kat Malaysia tahu ke apa yang terjadi dekat saudara se akidah kita kat Palestin sana ? Sukar bukan . Nak tunggu berita kat radio dan surat khabar ? Susah dan tak praktikal . Setuju ? Dengan internet , trajedi bom yang seminit lepas pun kita dapat tahu . betoi dak apa yang saya cakap ? Tambahan pula ( tambahan pula ?) , sekarang ni bertambah-tambah la maju dengan adanya live stream . Wallaweh ... zaman tok wan kita pun tak dak weh .

“Untuuunng laaaa, lahir zaman sekarang” kata tok wan kita .

Saya pernah ingat , tahu tak ada satu cerita P.Ramlee yakni tajuknya “Pendekar bujang Lapok” , yang ada satu scene tu salah seorang daripada tiga pendekar tu bertapa kat kubur . Tiba-tiba , puffff.. keluar asap dan “hantu-hantu” dari kubur tu . Saya dan kazen-kazen yang lain , gelak terguling-guling la... yelah mana taknye , darjat ketakutan hantu zaman p.ramlee dengan zaman sekarang adalah tersangat jauh bezanya . hehe.. Marah tok wan saya .


pendekar bujang lapok 

jangan-bukak.blogspot

“Hampa tau dak , masa tok wan dulu-dulu , action macam tulah orang paling terkejut and tepuk tangan tak sangga” kata tok wan sambil mengenang nostalgia tengok televisyen tak dak kaler dan tak dak remote controller. Hehe . reaksi cucu-cucu . Diam sebagai tanda hormat tapi dalam hati ..... hahaha...

Tidak dapat saya nafikan , peranannya sangat banyak terutama sekali bagi pelajar medic seperti saya yang memerlukan maklumat tentang sesuatu penyakit dengan pantas .

Tapi.

Ramai yang menyalahgunakannya . Saya tak nak sentuh pasal tengok bideo atau gambar-gambar lucah . Tapi saya nak sentuh tentang melemparkan emosi pada status sendiri di laman social masing-masing . 

“Hek ele... itu hak kitaorang . Tak kacau ko punya email pun . Yang penuh notification , kitaorang jugak . Yang ko sibuk apa hal ?”

Mungkin sesetengah reaksi yang bakal kita dengar jika ditegur . Jangan mudah melenting ea sayang . Cuba dengar dan faham .

Saya bagi contoh .

“I bencilah , ingatkan BFF i , rupanya backstabber . I bencilah . Nama dia..... Hate her so much”

Pernah jumpa ? Seakan-akan ?

Hmmm..

Emosi dilampiaskan di medan maya . Internet la tempat dia melepaskan beban di dada . Internet la yang “mendengar” segala esakan mata .

Satu soalan .

Siapa Tuhan kamu ?

Allah kan sifatnya maha mendengar lagi maha mengasihani . Rintihlah segala masalah dan berdoalah hanya kepadanya . Cer fikir secara logik akal . Mau kala hang dok cerita kat internet , i.e FB , ada masalah dok selesai . Tambah-tambah ada yang jenis suka “simbah petrol” aka batu api  , ish ish ish kan melarat pergaduhan tu . Hmmm..

Awak yang saya kasihi sekalian  ,

Bukan saya tak faham naluri manusia yang memerlukan teman untuk berkongsi perasaan dan sebagainya . Hakikatnya saya juga begitu . Tapi berkongsi masalah juga ada adabnya . Minta pendapat bukan minta hasutan .

Yakinlah , bahawa Allah itu ada . Dialah yang maha mendengar lagi maha mengasihani . Menangislah pada Dia . Pohonlah petunjuk dan pertolongan pada Dia . Kemudian , bangun dan bergerak maju ke hadapan .



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...