Thursday, November 1, 2012

Takut dan Lactic Acid ?


Assalamualaikum semua!!!

TORAAA DATANG LAAGIII!!! Hehehe.. main-main jaaa.. saja nak ambil mood dulu.. huehuehue..


Name TAG YANG KENA RIPPED OFF !!!


Ok. Baiklah . Selama saya menyepi , banyak yang saya buat dan dapat . Yang paling saya tak boleh lupa sekali ialah apabila saya telah menyertai games “RUNNING MAN” ajuran I-SOC ( ala-ala biro kerohanian la kat sini ) .

Disebabkan games start awal , maka hendaklah kita ber-bangun-bangun tanpa tidur selepas solat subuh. Itulah cabaran pertama. Mana taknya , selimut biru langit yang gebu lagi suam-suam panas pabila dibawahnya sangat la mengoda si pemilik yang sudah terkenal dengan hobi tidur . Adesss !! Haish =.=’ tak elok ea adik-adik tidur lepas subuh . Itu namanya rejeki enggak , apa sih orang Malaysia bilang , enggak masyuk gitu katanya .hehehe.

Since kitaorang punya gerup ( group ) mai lambat , gara-gara nak pelekat name tag banyak-banyak yang last sekali kena reject dengan pihak penganjur tu.. so terpaksa la klu yang kitaorang ada telah disebarkan kepada group lain. Haish +.+ kan betul Allah kata “demi masa . Sungguh , manusia berada dalam kerugian” .

Pengalaman :

Mak aaaiii... perempuan main agak ganas la... pakat nak tarik name tag kata kan . Saya sendiri pun kena attack dengan 4 orang sekali gus . GILA KAN ?

Ibrah :

1) Mau kala nak cerita pengalaman masa main tu memang esok pun tak habis la kan . So ,  meh la kita cerita apa yang kita boleh dapat sepanjang main –main .   Masa main , tak kisah la main apa-apa pun yang melibatkan kalah mati , mesti kita akan rasa takut mati . Ye dak ??? So , masa sesi sharing is caring tu kan , ramai lah mengemukakan persoalan . Kenapa KITA kena takut mati ? Kadang-kadang tu takut mati tu mengalahkan takut pada yang maha Esa . ye dak ? hmmm... tu membuatkan saya berfikir sejenak .

“Adakah mati itu ertinya anda sudah kalah ??”

Mesti tidak bukan .

Cuba tengok balik skala ketakutan anda pada sesuatu . Adakah takut anda pada mati lebih tinggi daripada tuhan ? wah.. kalau begitu cepat-cepat periksa hati deh... huhuhu..

Kita belajar sirah bukan . Dari tadika sampailah ke sekolah menengah . Betul ? Kita baca dan dengar ramai para sahabat yang syahid di medan pertempuran . Adakah mereka kalah ? TIDAK ! bahkan mereka dijanjikan syurga yang abadi  . Kerana apa ? Kerana mereka tidak meletakkan takut pada mati . Takut mereka hanyalah pada ALLAH S.W.T .

Kita ? Bagaimana ?


2.   Lepas main-main dengan ganas terguling-guling kat atas tanah , tu mesti la sakit dak ? tak sakit pun mesti macam lenguh-lenguh kan ? Kenapa ye ?

“eleh, belajar medic pun nak tanya lagi ke soalan kacang cerdik ni?”

Bukan macam tu ye kawan-kawan...

Kita semua tahu , kalau kita main secara berlebih-lebihan daripada kebiasaan , kemungkinan muscle cramp atau muscle injury akan berlaku . Lactic acid accumulation bebagai la kan .. Bla bla bla. All the medical cycle you named it la la la. Ok dah start merapu . Ehemmm... Tapi....

Pernah tak terfikir ?

Sakit main itu merupakan cara Allah menghapuskan dosa-dosa kecil kita masa kita main atau sebelum-sebelum tu lagi ? Pernah ?

Saya sendiri sebelum-sebelum ni pun akan cepat mengeluh bila sakit badan lepas hari sukan . Mak aaaaaiiii... sakitnya tak yah habaq laaaa... sampai nak sujud pun rasa tersiksa . Tapi cuba recall balik , masa kita main-main dengan kawan kita , mesti ada tersakitkan kawan secara fizikal dan emosi .

Sebagai contoh :

Kalau nak menang , antara strateginya mesti kita akan psycho group lain kan . Ye dak ? Mau kala cheer , mesti cakap group sendiri hebat dan group lain pi jalan la dan seangkatan dengannya . ye dak ? Tak ke terguris hati kawan kita yang lain . Lepas tu group lain pun geram , marah , caci maki kita. Dah timbul satu dosa kat situ .
Hmmm...

Jadi , bagi saya selain sakit itu function dia untuk heal kan muscle injury kita  , ia juga pembersih dosa kita , jika kita sebut “ALHAMDULILLAH, kerana izinkan ku sakit” .

So , lepas ni kalau sakit lepas main sports jangan banyak mengeluh ea. Istiqfar dan bersyukurlah kerana Allah masih sayang pada kita . Insya Allah ^_^ 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...